AZ Havířov

Vstupenky na utkání AZetu kupujte zde.

Oslavami chceme poděkovat fanouškům, říká marketingový manažer Martin Kučera

08.05.2018 | Martina Kotulová

S nápady a vizí přišel do AZetu před rokem nový marketingový manažer Martin Kučera. V rozhovoru hodnotí svou dosavadní práci. Představuje s čím se v práci potýká, čím ho prostředí překvapilo, ale také co pro fanoušky chystá do další, slavnostní, sezóny.

Do AZetu jste přišel před rokem s určitou vizí, nápady. Chtěl jste se zaměřit na zlepšení komunikace a služeb pro fanoušky. Můžete to zhodnotit teď s odstupem roku? Povedlo se?
Některé věci se povedly více, některé méně. Lepší je začít tím, co se povedlo. Posunuli jsme se v komunikaci a vystupování klubu na sociálních sítích, ať už se jedná o Facebook, Instagram nebo YouTube. Rozhodli jsme se neprovozovat Twitter, který je v českém sportovním klubovém prostředí na ústupu. Spíše jsme síly soustředili na tyto tři sítě. Navíc jsme se snažili o zrychlení předávání informací fanouškům o dění v zákulisí klubu i prostřednictvím webových stránek.

Další věc, na kterou jsme se chtěli zaměřit, byla nabídka služeb pro fanoušky. Podle mě i tady posun nastal, ale určitě je ještě prostor pro další práci. Ať už, co se týká akcí pro fanoušky v rámci domácích zápasů, přestávkových soutěží nebo doprovodných programů před zápasem, tak i akcí mimo zimní stadion. Na tom ještě můžeme zapracovat a konec konců to chystáme i v rámci oslav k 90. výročí.

K oslavám se ještě dostaneme, ale můžete teď představit něco konkrétního ke zmiňovaným doprovodným aktivitám?

Pokud jde o akce pro fanoušky v rámci zápasů, tak poměrně úspěšná byla etapová soutěž, která se táhla přes pět domácích zápasů. Byla to novinka, kterou jsme otestovali a zakončená byla pěknými cenami. Další úspěšnou atrakcí byla soutěž v zorbingu na ledě. Je vidět, že lidi mají rádi novinky. Podobné akce by se mohly dít častěji.

Berme tedy, že to, co se povedlo zůstane. A na co se zaměřit dále?

Možná nesprávně jsem předpokládal, že když se povede zlepšit komunikace na dnešních moderních médiích, tak to přiláká fanouška na tribunu. To se ukázalo jako lichý předpoklad. Například výsledky, od kterých se celá návštěvnost také odvíjí, byly lepší než celou předchozí sezónu, ale lidí přišlo o něco méně. Do budoucna je potřeba přilákat na zimní stadion nové fanoušky a vytvořit pro ně takovou atmosféru, aby se chtěli vracet.

Jaké to pro vás je, když se snažíte, zlepšujete komunikaci, lákáte fanoušky a děláte to asi dobře, ale stejně do jisté míry závisí spíše na výsledcích? Jak to na vás působí?
Ano, výsledky jsou důležité a bezesporu mají vliv na návštěvnost. Na druhou stranu, náš tým měl v únoru šňůru několika vítězství, výrazný nárůst diváků na tribunách se ale nekonal. Proto není možné ohlížet se na výsledky, ale tvořit pro diváky zábavu nezávisle na nich. Samozřejmě když se vyhrává, jde všechno lépe. Ale podívejte se třeba na extraligovou Spartu, ta ani nepostoupila do play-off, přesto zvýšila návštěvnost.

Zajímáte se v tomto směru o to, jak dělají marketing právě jinde?
Určitě ano. Pro mě bylo dobrým příkladem se v rámci play-off podívat do Budějovic. Teď jsem byl v Pardubicích na mezistátním utkání Česko – Finsko. Bohužel, nebo možná bohudík, vzhledem k tomu, že jsem jednu sezónu v AZetu v pozici marketingového manažera, tak už na hokejové zápasy nechodím za zábavou, ale pracovně. Sedím na tribuně a dívám se všude okolo, co, kde, jak dělají a co bychom mohli zlepšit i u nás.

To jste mi trochu nahrál na další otázku. Dlouhou dobu jste byl totiž vyloženě fanoušek. Jak se změní pohled nejen na klub, ale celkově na hokej a vůbec sportovní odvětví, když se dostanete takhle na druhou stranu?
Kolikrát jsem si během sezóny vnitřně zaláteřil, že už na hokej nechodím za zábavou, jak tomu bylo posledních několik let. Je to určitě nová situace, na kterou jsem si chvíli zvykal, ale mým úkolem teď již není fandit na tribunách, ale přemýšlet, jak lidi na tribuny nalákat a udržet.

Když je člověk součástí klubu, tak je to nekončící 24/7 práce, kdy se pořád něco děje, něco se mění a co platí dneska, je druhý den jinak a třetí den ráno ještě o dalších 180 stupňů jinak.

Do AZetu jste šel s předchozími zkušenostmi s pořádáním sportovních akcí, pracoval jste také v marketingu na sportovní fakultě Univerzity Palackého. Určitě jste tedy měl představu a nějaká očekávání. Objevilo se něco, co vás tady vyloženě překvapilo? Objevila se místa, kde to drhlo a nešlo tak, jak byste si přál?
Ze začátku mě překvapila komunikace s kabinou, někdy nebylo jednoduché dostat kluky mimo stadion na akce, kde měl být AZ vidět. Ale to se postupem času vylepšilo.

Nevím, jestli je to překvapení, ale je hodně znát, že u fanoušků opadla euforie z postupu a není tady takové nadšení, které kdysi bylo cítit na každém rohu. Je mnohem těžší diváky zaujmout, přilákat. Je to znát na stadionu i mimo něj. Silná je taky tendence poukazovat na to, co se dělá špatně nebo se nepodařilo, zatímco chválou se šetří. Ale tak to dnes bohužel chodí na hodně místech.

Jaká je pro vás spolupráce s fanoušky?
S fanoušky jsem v kontaktu, když mohou, tak pomohou s dílčími záležitostmi v rámci svých časových možnosti.

Když si pojmenujete stávající atmosféru, dá se na ní něco změnit, spíše než si stěžovat?
Se vším se dá něco dělat.

Na na jednu stranu můžete nachystat velkolepé oslavy devadesátek, ale jestli je atmosféra taková, tak nemusí mít efekt. Nebojíte se toho?
Na vánočním zápase se na druhou stranu ukázalo, že když jsme se přípravě hodně věnovali, tak přišlo tři a půl tisíce lidí a atmosféra byla skvělá. V našich kapacitách bohužel není možné, připravovat takto každý zápas.

Myslím si, že když fanoušek bude cítit, že klub o něj má zájem a je o něj postaráno, tak bude chodit, a hlavně se vracet. Jde právě o přípravu alespoň menšího programu před zápasem, dostane možnost přijít dříve, posedět, dát si pivo. Během zápasu může být více soutěží, které se nebudou dokola opakovat.

Tak jinak. Máme před sebou sezónu jinou, slavnostní, a to je ohromná příležitost pro změnu.
Oslava je skvělá příležitost, jak přizvat všechny věrné fanoušky, poděkovat jim a společně oslavovat. Stejně tak oslovit lidi nové a přitáhnout je na AZET. Můžeme připravit nejen jeden velký slavnostní den, ke kterému bude vše směřovat, ale udělat slavnostnější celou sezónu.

Pořád se bavíme o havířovském fanouškovi, který chodí a nesmírně si jej vážíme, ale my se potřebujeme zaměřit a na ty, kteří nechodí. Díky oslavám chceme rozšířit povědomí o havířovském hokeji mezi běžné občany, kteří nechodí na zimák a sledují hokej jen okrajově. Chceme, aby vnímali, že hokej je atraktivní, protože přes to všechno, je Česká republika pořád hokejový národ a hokej je vnímán velmi pozitivně. Hokejista je pořád symbol, který když někam přijde, tak lidi zvednou hlavu. Pořád vnímám a sázím na to, že lidé hokej a hokejistu vnímají jako atraktivní sport a sportovce. A v našem městě se jedná o sport s nejhlubšími kořeny.

Mnohem aktivnější budeme směrem ke školám. Chceme na zimní stadion dostat školní kolektivy, které ideálně nepřijdou jen jednou, ale začnou chodit pravidelně třeba i se svými rodinami.

To je cesta směrem k fanouškům novým. Chystáte ve slavnostní sezóně odměnit i fanoušky stávající, skalní, permanentkáře?
To určitě. Byl bych rád, aby pro permanentkáře bylo do nové sezóny připraveno více výhod, než bylo doposud. Chtěl bych některé soutěže připravit jen pro ně.

Můžete představit konkrétní věci a události, které se budou pojit k devadesátým oslavám?
V návaznosti na proběhlou soutěž právě ladíme a vybíráme logo, které by mělo být brzy zveřejněno.

Řekněte k této soutěži více. Kolik lidí se zapojilo? Kolik návrhu se sešlo?
Přišlo nám poměrně hodně návrhů. Někteří poslali návrh jednoho a někteří zase deset, patnáct variant. Když to sečtu, tak přišlo skoro třicet variant různých log. Autorů bylo šest.

Překvapilo vás to mile?
Byl a jsem stále mile překvapen. Povětšinou to byly návrhy od fanoušků. Což znamená, že mezi nimi máme schopné grafiky a lidi, kteří umí vymyslet zajímavé věci. Konec konců se o tom všichni zanedlouho sami přesvědčí.

Jsme rádi, že jsme nešli cestou profesionální agentury, která by si za logo vzala několik desítek tisíc. Autorem je fanoušek, který hokej pravidelně navštěvuje a zajímá se o dění a byť kvalita může být o něco nižší, ta přidaná hodnota je mnohem důležitější.

Dále sbíráme materiály pro výstavu mapující historii klubu. Zahájena by měla být v září a poté putovat po školách.

Poprvé se sešla pracovní skupina partnerů klubu a brzy se sejde pracovní skupina fanoušků. Zde je bohužel velmi malý zájem o aktivní zapojení se do příprav. Ale třeba se to změní. Budeme rádi, když se přihlásí další zájemci.

Pak je tady slavnostní hokejový den. Datum bude upřesněno podle losu, abychom měli atraktivního soupeře. Předpokládáme, že se bude konat v listopadu. To bude největší oslava havířovského hokeje. Od rána se budou hrát zápasy od nejmladších kategorií až po muže a starou gardu, která by se měla také sejít. Před stadionem bude doprovodný program, případně koncert, pokud se nám podaří nějaký domluvit.

Můžu prozradit, že intenzivně jednáme o zavedení online ticketingu pro další sezónu, což by pro fanoušky znamenalo zvýšení komfortu. To by mohl být další posun, který už je běžný ve všech moderních klubech.

Na slavnostní hokejový zápas budou vyrobeny speciální historické dresy, ve kterých naši hráči odehrají utkání a potom budou nabídnuty do dražby. Výtěžek půjde na charitativní účely.

Ve hře je také zavedení vratných kelímků, po kterých se volá už delší dobu. Zvažujeme i připravení spotu k výročí, ve kterém by byly promítnuty dobové fotografie. Věcí se chystá více a uvidíme kolik z nich se povede dotáhnout do konce. Myslím, že se mají fanoušci na co těšit.

Poslední otázkou, kterou pro vás mám, je, jestli můžete přiblížit, jak vypadají přípravy mimo sezónu, kdy vypadá, že se vlastně nic moc neděje. Je určitě hodně co chystat, zvláště teď když máme 90. výročí. Jak vypadá dění v těchto chvílích?
Tím se trochu vrátím i k otázce, co pro mě bylo překvapením. Protože když končí základní část a začíná play-off, tak minimálně sportovní manažer už musí plánovat následující sezónu, co se týče obsazením kádru. Není to tak, že skončí sezóna a tři měsíce se nic neděje. Stejně tak je to i po marketingové stránce, kde my se de facto už od listopadu-prosince bavíme o oslavách a jak je udělat, které partnery zapojit, co vše vymyslet.

Co se týče oslav, tak se hodně přetřásala i myšlenka videomappingu, videoprojekce na led. Nejdříve se všichni pro tuto myšlenku nadchli, když jsme zjistili kolik by nás to stálo, tak jsme od nápadu upustili. A to jsou všechno věci, které se řeší, ale ve výsledku nemusí být vůbec vidět. Čas se tráví i diskusemi nad nápady, které se nakonec nerealizují.

My s vedením se scházíme už od prosince, komunikujeme s partnery a přemýšlíme, jak příští sezónu zatraktivnit a nachystat tak, aby se na ni dlouho vzpomínalo. Pro nás sezóna neskončila, naopak pracujeme na tom, aby ta další byla nezapomenutelná.

Jaká je v tomto případě spolupráce s partnery?
Výborná. Všem chci na tomto místě poděkovat. Mají spoustu své vlastní práce a přesto havířovský hokej chtějí podporovat. Záleží jim na něm, chtějí, aby se dařilo a bylo o něm slyšet a vidět ve městě. Většinou to jsou firmy, které jsou havířovské nebo mají havířovské majitele a záleží jim na tom, aby region vzkvétal. Hokejový klub vidí jako místní sportovní oddíl s největším dopadem na fanoušky. Proto chtějí pomoct, aby se oslavy vydařily.

Úplně na závěr nám prozraďte, kde teď fanoušek, kterému se už po hokeji moc stýská, může potkat naše hokejisty? Na jakých akcích?
Nedlouho tomu je mohl potkat na havířovském turnaji v boccie a na akci Poděkuj horám, kde měli na starost sběrné stanoviště na Morávce. Tým bude na fotbalovém Globus cupu 12. května. 17. května budou na Dni pro rodiny, který pořádá Residomo a bude tady v Lučině a okolí a naši hráči se budou odpoledne účastnit. Potká je na dětském dni, který připravujeme na 26. května a pak dále.

Chtěl byste ještě něco dodat, co nezaznělo a mělo?
Rád bych ještě znovu přizval ke spolupráci fanoušky. Oslavy chystáme primárně pro ně. Chceme, aby je bavily, a proto s nimi chceme spolupracovat. Chceme, aby nám řekli tohle je super, a tohle zase ne. Bez toho, aniž by oni vytvořili pracovní skupinu, kde si zadáme úkoly, řekneme si, co se nám líbí, tak to nepůjde. A všem fanouškům přeji, aby si užili nadcházející léto a dobu dovolených a aby se v co nejhojnějším počtu vrátili v září na tribuny Gascontrol Areny.

Děkuji za rozhovor a přeji pevné nervy s přípravami. 

Youtube